Quinzè debat: l’equip O s’enfronta a l’equip L

El debat es desenvolupa entre l’equip L, a favor, i l’equip O, en contra.

L’equip a favor, l’L, afirma que tot allò que no reguli el poder públic ho regularà, doncs, el mercat, menys legítim i democràtic. Els grans mitjans estan avui dia dominats per grans empreses i grups de comunicació, i el contingut de la informació no és mai tan important com el tractament estètic que se’n fa. Els tertulians televisius, per exemple, cada vegada tenen més poder i influència, fins i tot més que els diputats i diputades elegits pel poble. Cal, doncs, que hi hagi un poder públic que garanteixi una informació de qualitat. Un control públic no necessàriament significa un control governamental; els mitjans privats només persegueixen el benefici, en canvi els públics persegueixen la utilitat per a la societat. Així doncs, si volem mitjans lliures i independents, calen mecanismes de control. Per això, el primer que hem de fer és solucionar el problema de l’escassa cultura democràtica del nostre país. Espanya és l’únic país que no té un consell audiovisual, per això aquest grup fa una proposta molt concreta: definir la missió dels mitjans, públics o privats (a través del valor i la qualitat de la programació); garantir la independència dels mitjans (seguint el model de la BBC, com a paradigma de mitjà públic); una progressiva reducció dels ingressos de la publicitat (com és el cas del model francès).

L’equip en contra, l’O, plateja que hi ha molts factors que determinen la programació dels mitjans, no només el mercat i el poder públic. Les xarxes socials tenen una importància vital. Per exemple, Facebook és cert que té un algoritme que decideix què mostra i què no a l’usuari, però en última instància és aquest qui decideix què seguir en base als seus interessos i això forma part de l’algoritme de mostra de la informació. El control dels mitjans sempre respondrà als interessos dels governs que manin. Si les possibles mentides que poden aparèixer en els mitjans no es fan públiques, tampoc es poden refutar. Sobre aquesta base, no cal un control per part del poder públic dels mitjans de comunicació.

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s