Resum de la primera jornada de la Lliga de Debat de secundària i batxillerat

Avui s’han enfrontat, en una intensa jornada amb 9 debats, els centres: Institut Juan Manuel Zafra, Escola Cultura Pràctica, Institut Ramon Casas i Carbó, Institut Celestí Bellera, Escola El Cim, CIC – Batxillerats, Institut Torre de Malla, Col·legi Camí, Institut Nicolau Copèrnic, Institut La Vall del Tenes, Col·legi Manyanet Sant Andreu, i Gresol International-American School.

Durant el dia hem pogut veure una gran varietat d’arguments tant a favor com en contra del tema central a debat: calen les fronteres entre països?

Entre els arguments més destacats a favor, hem sentit a parlar de Pangea, el supercontinent que agrupava la major part de les terres del planeta en els seus orígens, i hem debatut sobre la dificultat de gestionar un govern sense fronteres. Les fronteres delimiten territoris en regions governables i ens ajuden a protegir-nos d’epidèmies, protegir la biodiversitat del territori i generar la identitat dels pobles. Hem sentit que les fronteres no són dolentes, sinó que són els països que les gestionen malament. S’han defensat unes fronteres que no limitin, obertes a la pau i la tolerància, però tancades al racisme i la xenofòbia.

D’entre els arguments en contra, destaquen les fronteres com a eina de control del flux de població i eina de privació de la llibertat de moviment. Sovint s’han fet servir com a eines d’aïllament en temps de crisi, que delimiten el creixement econòmic que sorgeix de la necessitat humana d’explorar nous territoris i fonts de riquesa. Allò que més ens diferencia dels animals és la capacitat de posar les nostres habilitats en comú, i les fronteres només posen traves al desenvolupament d’aquesta habilitat tan humana. La desaparició de les fronteres afavoriria la connectivitat entre les persones, crearia ponts i eliminaria les desigualtats, sorgides sovint  pel creixement de barreres entre països i cultures. Les fronteres discriminen i segreguen i, a més, no eviten el conflicte, com posen de manifest grans fronteres històriques com són la muralla xinesa, el mur de Berlín, el mur entre Israel i Palestina, o el mur entre Mèxic i EUA.

Podeu seguir la jornada amb detall en els fils de cada debat del Twitter Suma’t al debat de la UAB.

També ho podeu veure en streaming des de l’aula, tal com han fet avui els alumnes de CIC – Batxillerats:

https://platform.twitter.com/widgets.js
Ara, però, us deixem amb la classificació de la jornada i amb paraules d’ànims per tots els equips que debatran demà!

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Crea un lloc web gratuït o un blog a Wordpress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: