Resum de la segona jornada de la Lliga de Debat de secundària i batxillerat

Avui, en la segona jornada de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, s’han enfrontat els centres: Manyanet Sant Andreu, INS Lluis Companys, Gresol International American-School, INS Ramon Berenguer IV, Institut Príncep de Girona, INS Can Roca, Institut La Vall del Tenes, Institut Escola Les Vinyes, Institut Jaume Mimó, INS Vila de Gràcia, Institut Bosc de Montjuïc, Ferran Casablancas, Institut Tretzevents Waldorf-Steiner i Institut Carles Vallbona.

Seguint la línia de debats d’ahir, els diferents equips han exposat els seus arguments a favor i en contra del tema que encapçala el debat de l’edició d’enguany: calen les fronteres entre països?

En la posició a favor, ens hem trobat amb referències a la piràmide de Maslow, una teoria psicològica que Abraham Maslow va desenvolupar envers la motivació i les necessitats de l’ésser humà; i a la minoria ètnica dels rohingyes, poble de l’oest de Myanmar, on la manca de frontera suposa un conflicte. Els diferents equips han assegurat que treure les fronteres no solucionaria els problemes i conflictes entre estats, sinó que en crearia de nous: sense les fronteres no sabríem quines lleis seguir i el caos provocaria una desestabilització econòmica mundial, a més d’un repartiment desigualat de la població. Com les fronteres ajuden a preservar la cultura i la identitat de cadascú, un món sense fronteres esdevindria una dictadura on les minories desapareixerien. La conclusió a la que han arribat els equips a favor és que la problemàtica actual de les fronteres és realment la mala organització que se’n fa. Per tant, una de les solucions que han proposat és establir fronteres ben organitzades però no blindades, sinó restringides, que segueixin la idea de l’espai Schengen; unes fronteres que esdevinguin portes, no murs.

D’entre els arguments en contra, s’ha apel·lat que les fronteres antigament s’entenien com necessàries. Com per exemple pel poble romà, que no veia els bàrbars com a persones ni com a iguals. Aquest ús de les fronteres no es pot aplicar avui dia perquè la Declaració Universal dels Drets Humans ens estableix a tots com a iguals. S’ha debatut sobre com l’existència de fronteres vulnera i contradiu l’article 13 d’aquesta declaració i provoca conflictes i morts, com les més de 400 morts al Mediterrani només el 2019, i el 80% de dones forçades a prostituir-se durant el viatge. També han argumentat que prendre decisions sempre és més fàcil quan no és un mateix qui pateix el conflicte. S’ha utilitzat el símil de la pintura de Magritte, “Ceci n’est pas une pipe”, per explicar que en el moment que plasmem l’idea de frontera al paper, ja no ens queda una frontera, sinó una línia, un límit imprecís. Finalment, i com a conclusió, s’ha remarcat que no és just que per néixer en un indret una persona tingui més o menys drets, ja que tots som ciutadans del món.

Com sempre, podeu veure la classificació de la jornada en aquest mateix blog!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Crea un lloc web gratuït o un blog a Wordpress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: